Creative Commons Licentie – Verdienmodel van de toekomst

De muziekindustrie heeft te lang vastgehouden aan hun oude verdienmodel. Na de opkomst van het internet hebben ze nog jaren geprobeerd hun cd’s en albums aan de consument te slijten maar kwamen er uiteindelijk toch achter dat het simpelweg niet meer zo werkt in de snel veranderende wereld van vandaag. Sinds dien zijn ze druk opzoek naar een nieuw, winstgevend verdienmodel. Streaming en download services schieten de grond uit, maar illegale piraterij kost de industrie nog steeds veel geld en de consument is betalen voor hun muziek niet meer gewend. Het verdienmodel van de toekomst? Je muziek uitbrengen onder een creative commons licentie.

Wat is een creative commons licentie? Als je je muziek onder zo’n licentie uit brengt geef je iedereen het recht jou muziek te gebruiken, kopiëren, distribueren, enz. Dit gaat wel onder bepaalde voorwaarden, namelijk dat jou naam als auteur altijd vermeld moet worden en dat het niet voor commerciële doeleinden gebruikt mag worden. Er zijn verschillende vormen van deze licenties waarmee verschillende vormen van gebruik expliciet toegestaan kunnen worden. Maar hoe ga je hier geld aan verdienen? Gratis muziek betekent, mits er goede marketing mee gepaard gaat, veel promotie en naamsbekendheid. Mensen kunnen volledig legaal jou muziek delen met familie, vrienden en hun gehele socialmedia netwerk. Een boost voor jou naamsbekendheid en daarmee ook jou waarde als artiest. Dit kan zorgen voor hoge opbrengsten uit concerten, merchandising, sponsoren, enz.

Het bewijs dat dit verdienmodel goed kan werken is het 2008 album Ghost I-I-V van de band Nine Inch Nails. Die brachten dit album onder een creative commons licentie uit in 6 verschillende versies. De gratis, normale versie, maar bijvoorbeeld ook een ultra-deluxe versie voor 300 dollar. Zij wisten met dit album binnen een week 1,6 miljoen dollar op te halen.

In een tijd waar een deel van de muziekindustrie zich nog krampachtig vast klampt aan de oude, niet werkende, verdienmodellen zou een slimme speler naar trends als deze kijken. Een win-win voor artiest en fan.

Bronnen:
-Uitleg Creative Commons Licenstie, Creative Commons Nederland
http://creativecommons.nl/uitleg/

-Flexibel rechtenbeheer met Buma/Stemra, Creative Commons Nederland
http://creativecommons.nl/flexibel-rechtenbeheer-met-bumastemra/

-Het veranderende businessmodel van de muziekindustrie en haar kansen,
Technomy/DDMCA, 2015
http://www.vananaloognaardigitaal.nu/het-veranderde-businessmodel-van-de-muziekindustrie-en-haar-kansen/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s